Isu Terkini Penanaman Cendawan di Terengganu




Ramai yang tertanya-tanya kenapa industri cendawan sekarang ini semakin merosot..tidak seperti 4 tahun lepas. Sana sini orang bercerita tentang tanaman cendawan baik di  tv atau surat khabar...semua nya bercerita tentang kejayaan seseorang pengusaha. Adakah bisnes cendawan kini seperti projek pertanian yang lain seperti projek ikan keli, fertigasi, cacing dll..sudah merudum atau sunyi sepi?

Mengikut info penulis terima setakat ini hanya lebih kurang 13-15 orang sahaja di terengganu berbanding dulu beratus-ratus orang. Mengapa semua ini terjadi?

Mari kini selidik kenapa ini terjadi..

Masalah Penyakit 

Punca utama yang tidak dapat dielakkan. Biasanya masalah penyakit kulat hijau selepas hasil pertama atau kedua. Dimana setelah beg media disuntik benih dan diperam selama 60 hari kemudian proses membuka tutup beg media. Serangan akan berlaku ketika beg terdedah kepada persekitaran. Puncanya dari persekitaran dalam bangsal yang kotor, bawaan serangga bari-bari, benih cendawan tidak berkualiti, beg media tidak cukup matang dan kandungan dedak yang berlebihan dalam beg media. Apabila pengusaha menghadapi masalah in mereka akan tidak bersemangat untuk meneruskan kan projek kerana mengalami kerugian.

Masalah Benih Cendawan

Isu yang selalu diperkatakan..masalah benih. Ok, masalah ini menjadi sebahagian punca kegagalan. Mengikut pengalaman penulis susah untuk menilai atau menentukan benih yang berkualiti kerana pengeluar yang berpengalaman pun belum tentu boleh menjamin kualiti yang  baik..apa yang terjadi apabila guna benih yang tak elok?
  • Meselia tak bergerak- 7 hari selepas suntik benih tidak bergerak..beg media rosak..rugi
  • Benih lembik - kandungan kelembapan tinggi..benih tidak bergerak..beg berulat..rugi 
Contoh: Buat 5000beg media dalam seminggu dan suntik benih yang tidak berkuliti..selepas itu semua beg rosak...pengusaha akan mengalami kerugian yang tinggi..kos, masa dan tenaga hanya sia-sia..duit tidak menjadi masalah tetapi semangat akan hilang.

 Masalah Bahan Mentah

Kekurangan bahan mentah juga menjadi alasan untuk meneruskan projek. Tetapi masalah ini tidak begitu ramai yang menghadapinya..biasanya masalah habuk kayu dan dedak padi. Beragantung kepada kawasan dan kos yang terlibat

Terlampau Agresif 

Ayat biasa kita dengar..buat kecil-kecilan dulu, bila dah pandai, dah yakin baru komersialkan. Ramai juga yang mula buat projek terus nak ada alat-alat yang lengkap, bangsal yang cantik. Kurangnya pengalaman dan ilmu,apabila projek mengalami masalah pengusaha gagal untuk meneruskan projek.
 

Penerima Bantuan 100%

Kita hairan kenapa projek cendawan yang menerima bantuan sepenuhnya masih lagi gagal untuk meneruskan projek walaupun penguasaha tidak mengeluarkan modal cuma titik peluk sahaja. Ada beberapa sebab yang boleh kita pikiran...
  • Cara pemilihan peserta
  • Kurang berminat, tapi mahu juga terima bantuan
  • Kurang galakkan dan kesungguhan
  • Tidak nampak projek cendawan memang menguntungkan
  • Masalah pasaran 
Kurang Berminat

Ada juga dikalangan pengusaha yang berhenti kerana kurang berminat disebabkan menjadikan projek cendawan sebagai budaya ikut-ikutan, tengok orang buat kita pun nak buat. Bukan atas dasar minat dan potensi yang ada pada bisnes cendawan itu sendiri.

Masalah Pasaran

Alasan biasa kita dengar..bukan sahaja projek cendawan malah produk pertanian yang lain pun mempunyai alasan yang sama. Pasaran bukan tiada cuma pengusaha itu sendiri yang perlu cari di mana dan cara untuk pasaran cendawan. cth: semua pengusaha hantar ke pasar borong dan akan berlaku lambakan...harga akan turun. Kalau tidak mahu menghadapi masalah kita pengusaha perlu guna cara lain seperti hantar terus ke restoran, kedai makan tengahari, kedai jual barang basah, makcik goreng pisang dan dll. Tidak semestinya projek cendawan atas nama 'contract farming' belum boleh menjamin pasaran. Yang paling kita perlu bergantung pada diri kita sendiri.

P/S....Banyak lagi punca-punca kegagalan yang berlaku. Tunggu sambungan artikel ini akan datang , penulis akan menceritakan banyak lagi kisah-kisah kegagalan usahawan cendawan. Semoga artikel ini memberi manfaat kepada sesiapa yang berminat menjadi penguasaha cendawan. Jangan hanya tau cerita untung sahaja tetapi kita tidak tau apa masalah yang akan kita hadapi untuk memperolehi keuntungan tersebut.


Sila la komen sekiranya maklumat ini tidak tepat atau ada kekurangan.
Terima kasih

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...