Masalah dan cara penyelesaian

Penanaman cendawan juga mengalami masalah yang boleh merugikan dan melemahkan semangat pengusaha. Tetapi sebarang masalah mesti ada sebab dan cara untuk menyelesaikannya. Disini terdapat beberapa masalah yang dihadapi, punca dan cara untuk mengatasinya.

Mesilia gagal untuk berkembang

Air klorin atau air kotor -----guna air telaga atau peram air paip semalaman
Bahan mentah rosak---- pastikan bahan mentah elok dan segar
Kukus tidak sempurna----pastikan kukus 7-8 jam
Beg media panas----biarkan sejuk baru suntik benih
Benih tidak berkualiti
Lupa nak suntik benih

Mesilia tumbuh, tapi gagal hasilkan cendawan

Formula media tidak betul----ubah formula, periksa pH, habuk kayu, dedak
Serangga, kulat perosak, virus, bacteria dan hama---periksa proses kukus, suntik benih, dan kebersihan rumah cendawan
Benih tidak berkualiti---dapatkan dan pembekal lain
Cendawan terbentuk, tetapi payung tidak terbentuk
Cahaya tidak cukup---ubah cahaya dalam rumah cendawan
Pengudaraan tidak sempurna----tingkatkan pertukaran udara luar dan dalam

Anak tumbuh, tapi sikit yang berkembangMasa peram terlalu lama

Cahaya kurang
Media campuran berkualiti rendah
Kadar pentumbuhan mesilia kurang—benih kurang
Benih tidak berkualiti

cendawan gagal tumbuh pada pusingan kedua

formula campuran tidak betul
benih tidak berkualiti

saiz cendawan kecil

terlalu banyak anak cendawan tumbuh
formula tidak betul
benih tidak berkualiti

cendawan ringan—periksa kelembapan semasa gaul media

cendawan cepat rosak
cendawan dikutip terlalu tua—kutip yang muda sebelum tepi berombak
cendawan suam sebelum pek—sejukkan dulu baru bungkus dalam plastic
cendawan lembap
cendawan disimpan terlalu lama

bintik2 kuning pada cendawan

serangan bakteria---periksa kelembapan dan rumah cendawan 80-85%

2 comments:

yusrizawati jahamin said...

salam kam..terlebih2 dahulu aku nak ucapkan tahniah sbb berjaya memulakan kerjaya impian ko..aku sangat2 berminat ngan projek ko ni, n aku ada pertanyaan, bangsal penanaman cendawan ni, ko buat bangunan kayu atau boleh buat guna material lain? (cthnya: jaring hitam plastik tu). n mcmn pencahayaan yang cukup tu? sbb aku tgk mcm ko buat dalam bangsal kayu, cahaya masuk dari mana? aku ni (eija dari ranau)

Agro Mesra Trading said...

terima kasih...bangsal dia ko buat pakai kayu hutan pun takpa. buluh pun boleh..kalu nak jimat la. paling mudah dan cepat ko beli kanopi yang orang wat kenduri kawin pun boleh..dlm RM 1ribu lebih kot harga dia. dinding pakai jaring plastik yang hitam tu..biasa orang wat guna kt kebun orkid tapi yang 90% la...baru gelap skit. xpun ko pakai atap nipah,sagu pun boleh..lagi bagus...sejuk. dinding kayu pun ok cahaya blh masuk gak..terang kat dlm. depend pada modal kita la janji bangsal tu jimat n sejuk kat dalam. kt sabah pun dah da org buat...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...